كلمة السر 300 ألف جنيه.. ننشر أقوال المذيعة المتهمة بقتل زوج شقيقتها

أصدرت محكمة جنايات القاهرة اليوم الأربعاء، قرارًا يقضي بقبول الاستئناف المقدم من النيابة العامة، على قرار إخلاء سبيل المذيعة رانيا صفوت، بكفالة قدرها 20 ألف جنيه و5 آلاف جنيه لباقي المتهمين؛ لاتهامهم بخطف وقتل زوج شقيقتها بالسيدة زينب.

ووفقًا لما ذكرته التحقيقات التي أجرتها نيابة جنوب القاهرة والتي باشرت التحقيق مع المذيعة المتهمة بقتل زوج شقيقتها؛ لإبلاغه عن زوجها المتهرب من دفع ديون لعدد من الأشخاص، كما أمرت بتشريح الجثة؛ للوقوف على سبب الوفاة.

أغرب 3 مواقف لـ شمس الكويتية.. أبرزها رسالتها لـ محمد بن سلمان وقصة دفنها حية

أسرار لا تعرفها عن ديفا كاسيل ابنة مونيكا بيلوتشي .. وقصة جراحة التجميل الفاشلة التي خضعت لها

 

وبعد تلقي الأجهزة الأمنية البلاغ، قامت قوة من قسم شرطة السيدة زينب بالقاهرة بإلقاء القبض على مذيعة بالراديو؛ لاتهامها بقتل زوج شقيقتها بسلاح أبيض؛ لإبلاغه عن زوجها الذي يختبئ بأحد الأماكن السرية، ومتهم بالتهرب من دفع ديون مستحقة عليه لعدد من الأشخاص.

 

اعترافات المذيعة المتهمة بقتل زوج شقيقتها

رجال الشرطة ألقوا القبض على المتهمة متلبسة، وفي يديها السلاح المستخدم في الجريمة، حيث اعترفت تفصيليا بالواقعة وإقدامها على طعن المجني عليه عدة مرات.

وخلال التحقيقات، قالت المتهمة أمام النيابة العامة: «اللي حصل جوزي عبد الرحمن خليفة، كان مشارك واحد اسمه كريم من السيدة زينب في براند ملابس وكريم ده دفع 300 ألف جنيه، لكن موضوع مامشيش كان باقي لكريم ده فلوس من الشراكة حوالي 150 ألف جنيه لأن جوزي سدد له نص المبلغ».

وتابعت: «ودخلت كورونا قال لي مش هقدر أسددلك باقي المبلغ ده دلوقتي عشان أنت شايف الظروف هديك أرض في الفيوم لأني معيش سيولة».

وتابع المتهمة في التحقيقات: «كريم ده رفض ياخد الأرض، وقال له لا أنا عاوز فلوسي لكن طبعا عبد الرحمن جوزي مسددش فلوس لأني مكنش معاه فلوس من ساعتها مش بنزل السيدة، ومن وقتها بدأ كريم يدور علي جوزي، وكريم ده خالته اسمها مها، كانت بتتعامل معايا على أساس تجيبلي شغالات وأخدت كريم وراحت عند أحمد جوز أختي مرام وطلبت منه إنه يقول مكان جوزي فين وامبارح كان أبويا وأمي تعبانين فروحت أنا وعبد الرحمن جوزي عشان نطمئن عليه، كان هناك أختي سعاد وجوزها وأختي التانية مرام وكنا عاوزين نجيب ليهم دكتور فجوزي اتصل بدكتور يعرفه وجه يكشف عليهم وبعد مكشف نزلت أنا وجوزي عشان نحاسبه وعشان نجيب أكل من محل شاورما من قدام البيت.

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى